۱۳۸۸ آبان ۱۲, سه‌شنبه

حماسه 13آبان نه به مستبدان



نظرسنجیها خبرازاعتراضاعات میلیونی مردم در روز13 آبان برعلیه ظلم وجوردولت کودتا می دهد, شب آبستن است تا چه زاید سحر!

توجه به بیانیه میرحسین موسوی، محمد خاتمی و مهدی كروبی و همچنین سخنان مراجع تقلید مانند آیت الله یوسف صانعی درباره اهمیت حضور در راهپیمایی ۱۳ آبان،‌ تحلیلگران پیش‌بینی می كنند که راهپیمایی این روز به یکی ازباشکوهترین و گسترده ترین راهپیمایی های اعتراضی و ضد دولتی تبدیل شود.

روز چهارشنبه ۱۳ آبان به موضوع روز تحولات سیاسی در ایران تبدیل شده است و در محافل مختلف پیش‌بینی می‌شود که شمار زیای از مردم معترض در خیابان‌ها تجمع کرده و دست به راهپیمایی وتحصن بزنند.

راهپیمایی ۱۳ آبان هر سال در سالروز تصرف سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۳۵۸ توسط گروهی از نیروهای انقلابی موسوم به دانشجویان خط امام، برگزار می‌شود.

پلیس تهدید کرد

احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی در آستانه روز ۱۳ آبان هشدار داده که پلیس با هر تجمع غیرقانونی در این روز برخورد می‌کند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی همچنین تهدید کرد: كسانی كه قصد تجمع غیرقانونی دارند و افرادی هم كه مردم و جوانان را با فریب دعوت و تشویق به تجمع غیرقانونی كنند، باید پاسخگوی اعمالشان باشند.

این در حالی است که دستگاه‌های مسئول تاکنون در پاسخ به درخواست گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب برای تجمع مسالمت آمیز، هیچ مجوزی صادر نکرده‌اند.

سپاه پاسداران در آماده باش

سپاه پاسداران امروز دوشنبه در اطلاعیه‌ای برای دعوت برای شرکت در راهپیمایی ۱۳ آبان، از مردم خواسته است که به هیچ جریانی اجازه طرح «شعارها و مسایل انحرافی و دروغین» را ندهند.

پیش‌تر، سپاه پاسداران درباره تجمع احتمالی معترضان در روز ۱۳ آبان هشدار داده بود.

محمد صالح جوكار، فرمانده بسیج دانش‌‌آموزی و فرهنگیان كشور هم هفته پیش اعلام کرده بود که سه میلیون نیروی بسیجی برای شرکت در مراسم ۱۳ آبان سازماندهی می‌شوند.

بیم محافظه‌کاران از انحراف

از سوی دیگر، برخی چهره‌های محافظه‌کار هم در اظهارنظرهای متفاوت که نشان از بیم آنها از گسترش دامنه اعتراض‌ها دارد، خواسته‌اند که مردم شعارهایی جز شعارهای مرتبط با استکبار ستیزی و نفی سلطه آمریکا سر ندهند.

اسدالله بادامچیان، از چهره‌های سرشناس محافظه‌کار خطاب به موسوی، كروبی و خاتمی گفته از هوادارانشان بخواهند که در روز ۱۳ آبان تنها علیه «استكبارجهانی» شعاردهند.

همراهی اصلاح‌طلبان با مردم

میرحسین موسوی در تازه‌ترین بیانیه خود خطاب به مردم، از ۱۳ آبان به عنوان «میعادی» نام برده که نشان می‌دهد رهبری در دست مردم است. این بیانیه به عنوان دعوت تلویحی مردم به تظاهرات در این روز قلمداد شده است.

همچنین مهدی کروبی اعلام کرده که در روز ۱۳ آبان از دانشگاه امیرکبیر تهران به سوی سفارت سابق آمریکا در خیایان طالقانی، «برای پرهیز از تشنج و جلوگیری از سوء استفاده نهادهای حکومتی» راهپیمایی سکوت می‌کند.

با توجه به بیانیه میرحسین موسوی، محمد خاتمی و مهدی كروبی و همچنین سخنان مراجع تقلید مانند آیت الله یوسف صانعی درباره اهمیت حضور در راهپیمایی ۱۳ آبان،‌ تحلیلگران پیش‌بینی می كنند که راهپیمایی این روز به یکی از گسترده ترین تجمع‌های اعتراضی و ضد دولتی تبدیل شود.

نقش جنبش دانشجویی

در هفته‌های گذشته با آغاز سال تحصیلی، دانشگاه‌ها و حتی مدرسه‌ها در شهرهای مختلف كشور صحنه فعالیت‌های اعتراضی و تجمع‌های ضد دولتی بوده است.

این تحركات با افزایش حضور نیروهای امنیتی در سطح دانشگاه ها و برخورد با دانشجویان در قالب كمیته های انظباطی رو به رو شده است.

این موضوع سبب شده که دولت و نیروی انتظامی كه از تحركات احتمالی روز ۱۳ آبان نگران هستند، به دانشجویان، رسانه‌ها و فعالان سیاسی درباره راهپیمایی ضد دولتی در این روز هشدار دهند.

به گفته تحلیلگران، راهپیمایی بزرگ آخرین جمعه ماه رمضان، موسوم به روز قدس، در حالی برگزار شد كه هنوز دانشگاه‌های كشور در تعطیلات تابستانی به سر می‌بردند، اما در روز ۱۳ آبان همه مراكز دانشگاهی به كانون اعتراض و راهپیمایی تبدیل خواهد شد.

از سوی دیگر، دعوت میرحسین موسوی از مردم برای حضور در راهپیمایی با واكنش سخت حامیان دولت رو به رو شده و روزنامه كیهان بار دیگر به شدت به وی تاخته است.

در حالی كه اصلاح طلبان و رهبران معترض به نتیجه انتخابات، درهای حاكمیت به روی خود بسته می‌بینند، اما محبوبیت گسترده آنها در میان مردم به موجی در خیابان‌ها در برابر نیروهای سركوبگر تبدیل شده است.

تحلیلگران می‌گویند، این نمایش قدرت در خیابان‌ها كه مسالمت‌آمیز است، به افزایش شكاف درونی حكومت و تقویت رهبران تحول‌خواه در بدنه حاكمیت خواهد افزود؛چیزی كه می‌تواند معادلات شكننده حاكم در كشور را به نفع نیروهای تحول‌خواه تغییر دهد.

این تحلیل نیز وجود دارد که با توجه به این که راهپیمایی‌های ۱۳ آبان در سال‌های گذشته بیشتر با حضور دانش آموزان مدارس و نیروهای بسیج تشکیل می‌شد، هر گونه حضور مردمی چه با دعوت معترضان و چه با دعوت هواداران دولت، نشان دهنده اهمیت وجود جنبش اعتراضی در درون کشور است.

 :مسیرهای راهپیمایی فردا
مسیر اول:میدان هفتم تیربه سمت خیابان طالقانی و سفارت سابق آمریکا
مسیر دوم: خیابان فلسطین به سمت سفارت سابق آمریکا
مسیرسوم تقاطع خیابان شریعتی و طالقانی به سمت سفارت سابق آمریکا

هیچ نظری موجود نیست: