۱۳۸۸ اسفند ۱۶, یکشنبه

نقش جنبش زنان درمبارزات اجتماعی


روزجهانی زنان خجسته ومبارک باد

در سال های پس ازانقلاب نسیم فرحبخش آزادی برسرسرای بانوان مبارز ایران زمین که ازانقلاب مشروطیت تا به پیروزی انقلاب بهمن 57 مشتاقانه به انتظارش نشسته بودند وزیدن گرفت,هیهات ودریغا که عمرش بیش از چندصباحی نپائید. هنوزآزادی وحُریتشان را که همراه انقلاب نوپایشان بدست آورده بودند, به تمامی درفراخنای آغوش بازوسینه دریاگونه شان نگرفته بودندکه, اسبتداد درقبای دیگری ازراه رسید وعمرآزادی بانوان آزاده کشوررا به طول عمریک هزارم عمرمبارزاتشان هم نرسید.

این باراستبداد درشکل وشمایل دینی تظاهرکرد که, نه پیام انقلاب بود ونه پیام دین رحمانی , ولی چه توان کرد که از بدی حادثه کشتی انقلاب را کشتی بان دگری از راه رسید وهرآنچه را که انقلاب ورهبرکبیرش وعده کرده بود,ازکج اندیشی وکج فهمی از مسیرحقیقی وحقانی آن منحرف وهدایت آنرا سپرد بدست نا اهلان ونا محرمانش. وعمل نکرد به وصیت بزرگانش, وشدآنچه که نبایست می شد. نه تنها  از زنان وبانوان مبارز, آزادیشان را پس گرفتند, بلکه آزادی یک ملت بپاخاسته را یکجا غصب ومیهن را به یکایک ایرانیان به زندانی به وسعت آن که روزی قرار بود دانشگاه شود تبدیل کردند .
 به خیالشان با این کارشان صدای حق طلبانه زنان مبارزمیهنمان رادرسینه حبس کنند,هرگزمگراستبدا می تواند حریف مادرانی شود که بقای بشریت بسته بحیات آنان است کجا زاده شود دانشمند وقهرمانی گرنباشد مادرمهربانی. این بودکه زنان مبارزازپا نشسته وباحضورفعال خودازهرامکانی هرچند کوچک روزنه امیدی ساختند ودر راه احقاق حقوق حقه خودراهکارها یافتند و پیکارها نمودند,درهزاران شکل ممکن ومتنوع که فرصت پرداختن بدانها دراینجا نیست.

فقط به نمونه های از آن اشاره خواهد شد. مثل گردهمآیی شاعران وهنرمندان زن, روزنامه نگاران ونوسندگان زن,تشکیل انجمن های مدافع حقوق زنان, سخنرانیهای توضیحی وتوجیه ای برای زنان ناآگاه به مسائل خودشان,توانستند بابرپایی کمپین (جنبش)جمع آوری1 میلیون امضاء برای برابری حقوقشان با مردان ونهایتاً با شرکت فعال وچشم گیرخوددرکنارجنبش سبز مردم به نحو شایسته ای, رفتارخشن وتبعیض آمیزحاکمیت مستبد کنونی رادرسطح قابل ستایشی به چالش بکشند.

به همین دلیل است که طی ماههای اخیر, پیوسته از سوی ارگان های سرکوبگر حکومت تحت فشار شدیدی قرارگرفته اند. دولت کودتا توانسته درمدتی کوتاهی که از عمرش می گذرد, ده ها فعال حقوق زنان از جمله وبه ویژه روزنامه نگاران که پیش قراولان حوزه روشنگری هستند را دستگیر و روانه زندان کند. اما علی رغم همه اینها وجو رعب و وحشت و سرکوب, جنبش زنان کشورمان هوشیارانه درصفوف واحدی با پافشاری برحقوق قانونی خود، کامیابی های ارزنده ای در سالهای گذشته به دست آورده است.

مهمترین آنها به عقب نشینی وادار ساختن دولت ارتجاعی ,کودتایی احمدی نژاد, در قبال لایحه واپسگرایانه ”حمایت از خانواده“در حق موضوع چند همسری بود. آنچه زنان با درایت و شجاعت برای آن رزمیدند، در حقیقت دفاع از یک دستاورد تاریخی بود که پس از انقلاب مشروطیت با پیکار نیروهای ترقی خواه جامعه ایران به دست آمده بود وحاکمیت مستبد به همراهی دولت کودتایی خودمی کوشید این دستاورد تاریخی را به هیچ انگارد. مخالفت با نقش و جایگاه زنان در جامعه همواره از سوی نیروهای تاریک اندیش و نمایندگان سیاسی طبقاتی موجود درحاکمیت ها بل اخص حاکمیت کنونی دنبال شده. 
ما فراموش نمی کنیم که در نخستین ماه های پس از پیروزی انقلاب زیر فشار جریانات خرافه پرست و روحانیت وابسته به جریانهای خاصی از جمله انجمن حجتیه توانستند, قانون حمایت از خانواده که با کوشش زنان و زیر تاثیر افکار نیروهای اجتماعی مترقی در پیش از انقلاب تدوین شده بودرا، ملغی وسپس توسط اعضای شورای نگهبان مواد سودمند و مترقی آن رابه کلی حذف کنند.
امروز نیزافراد با نفوذ ویاجریاناتی هستند که به جد درتلاشند, مبارزه زنان را کم اهمیت و آنراصرفا منحصر به حوزه زنان معرفی کنند, والبته قصدشان ازاین کارنفاق افکنی درصف یک پارچه زنان ومردان مبارزه در راه احقاق حقوق ملی ,قانونی خویش هستند. زیرا اینان نیک می دانند اگراین وحدت ویک پارچگی سراسری وحفظ وتقویت شود دیر یا زود بساط شان جمع خواهد شد. بویژه در لحظه کنونی، که جنبش سبزبا تجربه اندوزی که کرده می رود هرچه بیشترواگیرترشده وباپختگی بیشتری عمل کند,همین امر مایه نگرانی, به زورحکومت کنندگان فعلی گشته ,که عرصه های اجتماعی رابرزنان مبارزجنبش سبز تنگ تر کنند.

اما ذهی خیال باطل به گفته مهندس میرحسین موسوی :استراتژی جنبش سبز آگاهی دهی وروشنگری است, همین آگاهی وآگاه سازی قارانتی پیروزی جنبش سبز خواهدشد. اما حاکمان غیرصالح وغیر مردمی بدانند به هیچ روی قادر نخواهند بود این ملت متحدویک پارچه رابه ظن خود شقه شقه کنند,همه خواسته های این ملت دروحدت بایکدیگردریک صف فشرده بهم تحقق خواهد یافت. لذا حقوق زنان دقیقا و کاملا در چارچوب پیکار با حاکمیت غیرقانونی وغیر حقوقی کنونی به مثابه مانع پیشرفت وترقی جامعه  قرار دارد و هر کامیابی جنبش زنان در این نبرد بسیار دشوار به سود آماج های ضد استبدادی و ضد ارتجاعی است.
از این رو ضروریست قاطعانه از خواست های به حق و مشروع بانوان ایران, همچون تغییر قوانین نابرابر، خواست مزد مساوی در برابر کار مساوی، لغو تعدد زوجات، برخورداری زنان از حق طلاق،لغوتبعیض جنسیتی , تغییر قوانین مربوط به قتل های ناموسی که هر ساله جان گروهی از زنان بی گناه را می گیرد، حق سرپرستی فرزند، تغییر قوانین ازدواج که اکنون یک طرفه و به زیان زنان است، حق ارث، میزان دیه، ادای شهادت دردادگاه، سن مسئولیت کیفری، لغو اعدام و سنگسار، لغو قوانین تبعیض آمیز که حقوق زنان کارگر و زنان سرپرست خانوار را پایمال می سازد وجز اینها حمایت و پشتیبانی کرد.

همینطورداشتن جایگاهی مناسب دراجتماع ومبارزات اجتماعی به ویژه درامرپیش برد اهداف جنبش سبز وقدردانی ازآنان نه تنها منحصراً درروز ویژه ای همچون روز هشت مارس ( 8مارس)روز پرافتخارتاریخیشان ,بلکه درتمامی روزهای زندگیشان ضروریست.  من بنوبه خود درچنین روزی بدستان زنان مبارز, مادران قهرمان وصبور,همسران با وفاومقاوم ,خواهران درسوگ برادرنشسته, وبدستان ندایان وهزاران ندای دیگرتاریخ کشورمان, بوسه احترام زده ودربرابرشان سرتعظیم فرودآورده برایشان آرزوی پیروزی وبهروزی دارم.
پایان سخن رامی سپاریم به بانوی سبزایران
 دکترزهرا رهنورد:
کجای تاریخ سرزمین ما بدون زن ایرانی در اوج است؟ / لذت گرایان را به خود وانهید کانون خانواده را دریابید
در کجای تاریخ سرزمین ما ، بدون حضور زنان ، نقطه اوجی مشاهده شده است ؟ همان زنانی که از پیش از مشروطه در جنبش تنباکو به آفریدن حرکتی ضد استعماری و وطن فروشانه قیام کردند و سپس زنانی که در انقلاب مشروطه برای تحقق مجلس و قانون اساسی و مطبوعات زندان و شکنجه شدند و زنانی که برای تحقق انقلاب اسلامی و سپس جنگ تحمیلی حضوری مضاعف داشتند ابتدا خودشان و سپس پدران شان ، همسران شان و پسران شان را ترغیب کردند تا قدم در راهی نهند و به آنان بگویند که گر مرد رهی میان خون باید رفت.زنان پیشتاز در جنبش سبز ، حیرت زده همچنان شاهد نگاه ها، رفتارها و قوانین تبعیض خواهانه ای هستند که نقاب زده ، هر روز در گوشه ای مطرح می شوند.جنبش سبز تبلور آرمانهای هر انسان آزاده و عدالت طلبی است .و جنبش سبز به خاطر همین آرمانهای والای انسانی و اخلاقی است که زنان را ارج می نهد و نقش بزرگ آنان را در طول تاریخ بشری و در تاریخ ملی و اسلامی ایران قدر می شناسد.امیدوارم جنبش سبز در جهت رفع تبعیض قدم های بلندی بردارد.

هیچ نظری موجود نیست: