۱۳۸۸ مهر ۱۹, یکشنبه

هشدارشدیدالحن محمد خاتمی نسبت به دولت کودتاچی ها




در دنیای امروز حکومت های مستبد ومطلق جایی نخواهند داشت !

 
خاتمی امروز یکشنبه 11 – 10 – 2009 در دیدار با " نخبگان واقشار مختلف مردم یزد " با انتقاد از برخورد حاکمیت با مخالفان در ایران گفت : " در دنیایی به سر می بریم که حکومت های مستبد نمی توانند مردم را مجبور به اطاعت محض ومطلق از خود کنند.امروزدیگرحکومتها نمی توانند از بالا به ملت ها تحمیل شوند وی افزود : حکومت مطلوب حکومتی است که برآمده از مردم باشد و از مردم نمایندگی کند و در نتیجه در برابر حقوق مردم نیزمسئول است.


او با اشاره به محدودیت هایی که برای فعالان اصلاح طلب ومعترضان پیش آمده است ، گفت : " باعث تاسف است که واقعا امروز حرف زدن برای کسانی که چنین دیدگاهی دارند و با این نگاه به مردمشان ، به انقلاب، اسلام و امامشان نگاه می‌ کنند مشکل شده است. به گفته او اگر این وضعیت ادامه پیدا کند " آن وقت در این فضای بسته یک جانبه، هسته‌های عمل به وجود می‌ آید، عملی که متوجه نفی همه اینها خواهد بود، همچنان که ما متاسفانه نشانه‌های آن را در جامعه می‌ بینیم".

حرکت مدنی وملیونی

رئیس جمهورسابق ایران دربخش دیگری از سخنان خود به اعتراضات گسترده مردم پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود : حرکت اصیل، مدنی و میلیونی مردم معترض حرکتی بود به سوی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و بزرگترین اهانت این بود که این حرکت را حرکت اغتشاشی به حساب آوردند.

به گفته خاتمی : بزرگترین خسارت وارد شده اهانت به ملت است ... و برای مقابله آن رفتارهایی کردند که آن رفتارها به هیچ‌ وجه با معیارهای اسلامی ، قانون اساسی، شرع و عرف و وجدان بشر سازگار نبود و زیان ‌های بزرگی به بار آورد.

اوهمچنین گفت : متاسفانه فضایی ایجاد شد که تلفات زیادی دادیم، به حیثیت‌ها لطمه خورد، انسان‌های بزرگی دستگیر شدند و انسان‌هایی مورد هجمه همه‌جانبه قرار گرفتند.

او در ادامه گفت : این فضای یک‌ جانبه و نسبت ناروا دادن و دفع و رفع و از صحنه بیرون راندن چهره‌هایی که واقعا سرمایه نظام هستند روش‌های نخ نمایی است که عکس خودش نتیجه می‌ دهد و قضاوت جامعه قضاوت دیگری خواهد بود چون اکثریت جامعه از آن چه رخ داده و می‌دهد ناراضی است و وقتی در توجیه آن عمل غلط، رفتار غلطی با افراد و شخصیت‌ها می‌شود قضاوت مردم عکس آن چیزی است که مطلوب بعضی جریان هاست.

فعالیت خشونت گرایان ومتوهمان

رئیس جمهور سابق ایران با هشدار نسبت به فعالیت  جریان تنگ‌نظر، خشونت گرا ، یک سو نگر ، متحجر ومتوهم " در ایران گفت : " بسیاری از آنان سابقه چندانی در انقلاب ندارد یا امتحانشان را نداده و یا امتحانشان را به بدی پس داده اند، می ‌خواهند همه آنهایی را که نمی‌پسندند ازصحنه بیرون کنند نه تنها از عرصه حاکمیت بلکه در جامعه نیز و از نظر آنها حتی اصولگرای با شخصیت هم نباید در جامعه حضور داشته باشد.

محمد خاتمی همچنین با انتقاد از بکارگیری خشونت علیه معترضان گفت : " با زور و با روش‌ های پلیسی و نظامی می ‌شود برای مدتی روش و شیوه و استراتژی را پیش برد ولی این روش‌ها و استراتژی‌ها نمی‌ توانند دوام پیدا کنند.

پایبندی به اصول

خاتمی با رد سخنانی که رهبران اصلاح طلب را به براندازی متهم می کند ، تاکید کرد : " ما همچنان روی حرف ‌های اصلی خودمان هستیم" به گفته او : " انقلاب اسلامی منشا هویت ماست و ما در جمهوری اسلامی همچنان که از اسلام دفاع می‌کنیم از مردم و رای و حقوق مردم هم دفاع می‌کنیم .
خاتمی تاکید کرد : " معتقدیم کسانی که به رای مردم معتقد نیستند ، با این انقلاب و جمهوری اسلامی بیگانه ‌اند؛ این راه و رسم ماست و صحبت ما این است بیاییم همین قانون اساسی را پیاده کنیم."



*ویراستاری شده از خبرگزاریهای داخلی*


هیچ نظری موجود نیست: